8. Etape - Mere Schwarzwald og Bodensee

Frankrig og Tyskland - Etape 8: Mere Schwarzwald og Bodensee

Ialt 717 km

Se også vores rejsefilm fra den anden etape i Tyskland:

Lørdag d. 3/10-20: Fra Hinterheubronn skilift  til Schluchtsee - 67 km

Vi vågnede op til regnvejr og dis over dalen, så udsigten var ikke så flot som dagen før. Dagens tur skulle dog bringe os endnu højere op - til Feldberg (1.277 m) og der kunne vi se bevis for, at den første sne allerede er faldet. Vi gik lidt rundt, men havde ikke lyst til en længere tur, så vi gik tilbage til bilen og kørte ned til Titisee - et meget turistet, men flot sted - og videre til Schluchtsee. Der gik vi en tur rundt i området, inden vi slog lejr for natten, så vi kunne være udhvilede til næste dags vandretur.

Feldberg og sne
titisee 1
titisee 2
titisee 3
scluchtsee 1
schluchtsee 2

Søndag d. 4/10-20: Fra Schluchtsee via Wutachschluct til Hüffingen - 65 km

Da vi forlod Schluchsee, kørte vi en omvej for at se den smukke Titisee igen og kørte derfra videre til P-pladsen ved Schattenmühle. Derfra tog vi  bussen til Wutachmühle, hvorfra dagens vandretur udgik. Vi skulle nemlig igennem Tysklands Grand Canyon - Wutachschlucht. Det blev en flot tur, men ikke helt så spektakulær som forventet (eller måske er vi bare blevet forvænte). Efter 13 flotte kilometer gennem slugten - se galleri for flere billeder - kørte vi videre til Hüffingen, hvor vi kendte en god stellplads fra tidligere. Her blev det til et tiltrængt bad og lidt tøjvask.

wut 6
wut 3
wut 25
wut 17
wut 11

Mandag d. 5/10-20: Fra Hüffingen via Triberg til Freudenstadt - 107 km

I Hüffingen handlede vi proviant til de næste par dage og så gik turen mod Triberg - nærmere bestemt deres 163 m høje vandfald. Det var et imponerende sted med nyanlagte stier og finde plancher og der var faktisk mange besøgende på trods af regnvejret. I byen havde de desuden "Butikken med de 1000 kukure" - så dem måtte vi naturligvis se. Lone var næsten ikke til at slæbe ud af butikken igen. Tilbage i bilen blev kursen sat mod Freudenstadt, hvor der bl.a. var tid til at bage en vellykket marmorkage i vores Omnia-ovn.

triberg 5
triberg 9
triberg 17
triberg 10
kuk 6
kuk 8

Tirsdag d. 6/10-20: Fra Freudenstadt til Haigerloch - 193 km

Tirsdag havde vi bestemt os for at prøve at køre lidt på Schwarzwalder Hochstrasse - én af de mange tyske "ferieveje" (de kan iøvrigt anbefales - se mere på "www.deutschertourismusverband.de"). Det blev en flot tur gennem efterårslandskabet på trodt af regnbygerne - de smukke efterårsfarver er så småt ved at komme frem. Vi endte på en stellplads i Haigerloch, hvor vi overnattede.

sch hoch 9
sch hoch 7
sch hoch 2
sch hoch 1
sch hoch 10
sch hoch 4

Onsdag d. 7/10-20: Fra Haigerloch til Sigmaringen - 86 km

Onsdag blev endnu en køredag på små snoede veje gennem små hyggelige byer på den såkaldte "Hohenzollernstrasse" - en vej, der strækker sig mellem de største og flotteste slotte i Schwäbische Alb. Vi kørte først til Schloss Hohenzeller og købte indgangsbillet og parkering: €32,00! Slottet var flot, udsigten flottere (trods regnvejr) og vi kom igennem mange flotte rum. Desværre måtte man ikke fotografere derinde, så det blev kun til udendørsbilleder. Derefter kørte vi videre ad ruten og endte i Sigmaringen ved endnu et slot, som vi dog kun så udefra - se galleri for flere billeder af slottene.

hohen 31
hohen 12
hohen 21
sig 16
sig 7
sig 1

Torsdag d. 8/10-20: Fra Sigmaringen til Wahlwies - 99 km

Efter flere dage på farten fandt vi en dejlig lille campingplads (ACSI - €21,00 incl. kurtakst pr. nat) med det flotteste badefaciliteter. Her blev vi ialt 3 overnatninger, da vi dels gerne ville på en cykeltur rundt om noget af Bodensee, dels trængte til en slappe-, vaske- og redigeringsdag. Det blev en hård cykeltur på 42 km i hårdt terræn, men også med en flot sejltur og smukke scenerier - se galleri for flere billeder.

cykeltur w 2
cykel w 4
cykel w 7
cykel w 11
cykel w 13
cykel w 20

Søndag d. 11/10-20: Fra Wahlwies via Lindau til Schneidegg - 100 km

Søndag klarede det op efter lørdagens regnvejr og vi var igen friske på at få asfalt under hjulene. Turen gik langs med Bodensee ned til Lindau, der ligger nede i bunden af søen. Der gik vi en fin eftermiddagstur og nåede lige at få kaffe/chokolade, inden det trak sammen til lidt regn igen. Det er jo det, der hører med til at rejse i efteråret. Lindau var en meget fin lille by og et besøg værd.

boden 2
boden 8
lin 14
lin 16
lin 10
lin 21

Fra Lindau påbegynder vi så vores næste etape: Deutscher Alpenstrasse med en overnatning i Schneidegg. Se mere om det i næste afsnit 9.