7. etape - Ind i Tyskland/Schwarzwald

Frankrig og Tyskland - Etape 7: Ind i Tyskland: Schwarzwald

Ialt 179 km

Se også vores rejsefilm fra den første etape i Tyskland:

Lørdag d. 26/9-20: fra Ribeauville til Vogtsburg/Oberrotweil - 50 km

Første mål efter vi har passeret grænsen var området Kaiserstuhl - nærmere bestemt en stellplads ved Vogtsburg/Oberrotweil. Det er et tidligere vulkanområde (se vedhæftede skitse), hvor der nu dyrkes vin, frugt og grøntsager i et spektakulært terræn. Vi fandt hurtigt en fin plads uden strøm og brugte resten af eftermiddagen på at slappe lidt af og sunde os ovenpå den lidt hektiske afgang fra Frankrig. Vi fejrede den veloverståede indrejse i Tyskland med store og virkeligt gode skinkeschnitzler og fadøl.

AC kaiserstuhl
AC kaiserstuhl 3
middag kaiser (2)
kaiser vandre 1-
middag kaiser (1)

Søndag d. 27/9-20: Vandretur rundt om Vogtsburg/Oberrotweil - 12 km

Søndag blev vandrestøvlerne fundet frem for vi skulle da ud og gå i det fantastiske området. Det var en fin tur - Kulinarischer Weinwanderpfad - på ca. 12 km, hvor vi kom rundt blandt vinmarker og lidt op på terasserne. Der havde vi udsyn over til Vogeserne/Alsace, men selvom det ikke var helt klart vejr, var der en helt utrolig udsigt fra hver bakketop. Undervejs på turen plukkede vi friske valnødder, druer og æbler - lækkert. Man kan ikke lade være med at tage en masse billeder af den flotte natur - se evt. i galleriet. Turen blev naturligvis afsluttet med et glas kold Weiss-/Grauburgunder vin.

kaiser vandre 1
kaiser vandre 13
kaiser vandre 20
kaiser vandre 4
kaiser vandre pan 3

Mandag d. 28/9-20: Cykeltur rundt i Kaiserstuhl - 36 km

efterfulgt af køretur til St. Peter - 41 km

Vi var slet ikke færdige med at se på det specielle landskab i Kaiserstuhl, så mandag stod på en cykeltur rundt i området. En forholdsvis flad godt afmærket tur, hvor vi kom gennem små fine byer, vinmarker naturligvis, æbleplantager og store marker plantet til med asparges, løg, kål, salater, majs og meget mere. Vi var igen utroligt heldige med vejret - 18 grader og solskin. Se igen flere billeder i galleriet. Efter turen og et brusebad kørte vi til byen St. Peter dybere inde i Schwarzwald, hvor vi har været før og gerne ville besøge igen.

kaiser cykel 8
kaiser cykel 9
kaiser cykel 5
Kaiser cykel 2
kaiser cykel 16
kaiser cykel 13

Tirsdag d. 27/9-20: Slappe-, redigerings- og vaskedag

Tirsdag vågnede vi op til en regnvejrsdag, så vi blev indendørs og tog en slappe- og redigeringsdag. Det tager faktisk lang tid at lave disse rejsefilm, men vi synes også det er sjovt og så har vi det til eftertiden. Da vi boede på en ACSI-plads, havde vi adgang til en vaskemaskine og tørretumbler, så vi fik også bund i vasketøjsbunken. St. Peter er en rigtig hyggelig by med en flot domkirke og masser af blomster.

AC st. peter
sp 1
sp 2
sp 6
sp 4
sp 3

Onsdag d. 30/9-20: Vandretur fra St. Märgen til St. Peter - 13 km

Når man overnatter i Schwarzwald, betaler man kurtakst - tilgengæld får man et buskort, så man kan køre gratis rundt i hele området. Det benyttede vi os af, da vi skulle på en vandretur; vi tog bussen fra St. Peter til St. Märgen og gik tilbage over højderyggen. En helt fantastisk tur igennem det smuk-keste landskab - vi blev helt rørte over at få lov til at opleve denne skønhed... Vi var igen heldige (eller dygtige) og havde virkeligt godt vejr til turen: solskin og ca. 20 grader. Turen blev igen sluttet af med lidt lækkerier: Apfelstrudel og Schwarzwaldertorte naturligvis. Se galleri for flere billeder.

sp vandre 5
sp vandre 19
SP vandre 3
sp vandre pan
sp vandre 16
sp vandre 22

Torsdag d. 1/10-20: Fra St. Peter til Freiburg im Breisgau - 36 km

Torsdag var det igen blevet mere skyet, så vi kørt fra campingpladsen til Freiburg. Her ville vi gå lidt rundt og se den gamle bydel og domkirken. Vi skulle på messe om fredagen, så vi kørte til messens parkeringsplads og satsede på at kunne overnatte der til næste dag. Vi gik så fra messen til bymidten - kom forbi byen fængsel, en bogbyttestation, de flotte byporte og en masse butikker. Vi må dog nok erkende, at det ikke er så sjovt at vinduesshoppe i regnvejr, så efter en lækker pizza i byens streetfood-hal, tog vi trammen/sporvognen tilbage til messeområdet. Se også galleriet.

freiburg 2
freiburg 1
freiburg 6
freiburg 10
freiburg 14
freiburg 18
freiburg 9

Fredag d. 2/10-20: Autocampermesse i Freiburg

Vi må nok erkende, at vi er lidt camping-gale, så da vi så at der var en autocamper-messe i Freiburg, måtte vi naturligvis derind. Der var også nogle få campingvogne, lidt VW-udstilling og meget lidt campingtilbehør. Vi fik set en masse autocampere - både de helt små simple, til de lækre (men små) VW-busser, over Vans (som vores) til de mere populære og de helt store. Men ligesom med campingvogne er der begrænsede indretningsmuligheder, så de var nu meget ens. Der var dog nogle ganske få nyheder: rundsiddegruppe+hævesænkeseng og en autocamper bygget i  træ!

messe 7
messe 6
messe 4
messe 1
messe 2
messe 8

Fredag d. 2/10-20: Fra Freiburg til Hinterheubronn skilift - 52 km

Da vi havde set os mætte på udstillingen, kørte vi fra Freiburg for at finde vores næste overnatningsplads. Vi kørte igennem smukke landskaber med bløde bakker, små huse og masser af grøn natur. Vi kørte op i højderne og landede på parkeringspladsen til skiliften på toppen ved Hinterheubronn. Og sikken en udsigt! Lone satte lydbog i ørerne, hældte the i koppen og nød det smukke billede det sidste af eftermiddagen. Næste morgen var det desværre meget tåget, så ingen flot morgenudsigt.

schwarzwald 1
schwarzwald 3
schwarzwald 4
schwarzwald 5
schwarzwald 2
ac ved skilift 3
ac ved skilift 1

Fra toppen af bakken kører vi videre ind i Schwarzwald og ned til Bodensee. ,  Se mere om vores tur på vores næste etape 8.