2. Etape - Champagne

Frankrig og Tyskland - Etape 2:

Området Champagne

Ialt 521 km

Se også vores rejsefilm fra vores tur til Champagne her:

Torsdag d. 27/8-20: Fra Rhodes til Châlon-en-Champagne -372 km

Målet var egentlig en campingplads nær Troyes, men den var desværre fuldt booket, da vi kom. Vi kørte derfor videre til en campingplads ved byen Châlon-en-Champagne, hvor vi bookede 2 nætter. Pladsen var tydeligvis hjemsted for mange af de vinplukkere, der befinder sig i området for tiden, men der var også et rolig hjørne til os, hvor vi kunne slappe af efter køredagen.

campingplads chalon
campingplads chalon 2
Kaffe og croissant

Châlon-en-Champagne

Om fredagen tog vi på cykel ind til byen (ialt 10 km) og gik lidt rundt og nød byen. Byen havde naturligvis flere katedraler og mange champagnehuse Den var underligt død - om det var det tidlige tidspunkt - kl. 11 - eller det var pga. Corona er ikke til at sige.. Men smuk var byen.

katedral 1 chalon
katedal 2 chalon 1
Have chalon 3
have chalon 1
byhuse chalon
champagnenavn chalon
krigsmindesmærke

Lørdag d. 29/8-20: Fra Châlon-en-Champagne til Festigny -149 km

Vi ville gerne dybere ind i Champagne området for at se, om vi kunne finde en vingård til en overnatning (via France Passion) - og fulgte "Route touristique du Champagne". Vi kunne se, at høsten var i fuld gang, for der var stor aktivitet på markerne . Vi kørte først til en vingård ved Vandieres/Fam. Nowack, men der var alt optaget så vi fortsatte til byen Festigny til Champagnehuset Roulot-Fournier, og det kom vi ikke til at fortryde. Undervejs var der flotte kig til champagnemarker og vi kom ignnem mange små vinbyer.

route de champagne
champagne høst 1
champagne traktor

Frokost i Champagnemarkerne

Undervejs blev der holdt frokost i champagnemarkerne med flot udsigt. ikke det værste frokostspot.

champagne frokost
champagne by
champagne by 4
champagne by 2
champagne by 3

Champagnehuset Roulot-Fournier, Festigny

Dette er kun et ud af utallige champagnehuse i området, men sikke et hus. Udefra ser det ikke særligt stort ud, men under huset er der en kæmpe kælder. Sønnen af huset, der talte udmærket engelsk, tog sig tid - selv her i den travleste tid - til at vise os rundt, forklare om processen og give os en champagnesamgning til sidst (alt dette uden beregning via France Passion). Efter den fine rundvisning og smagning købte vi naturligvis et par flasker og den ene blev delt til aftensmaden.

RF skilt
RF druekasser
RF druer 2
RF druer 3
RF druesaft 1
RF guide
RF flasker

Vi forlader nu området Champagne og kører ind i Normandiet via Rouen ud til kysten ved Dieppe og ned langs kysten - se med på Etape 3.