5. Etape: Fra Thy til Esbjerg

Danmark Rundt - forår 2020

Etape 5: Fra Thy til Esbjerg

1.-6. juni: Thy

Efter et par dejlige pinsedage i Ebeltoft og en hyggelig frokost med Anna i Aalborg endte vi på Klim Strand Camping. Da det var 2. pinsedags eftermiddag var pladsen stort  set tom for mennesker, men sandelig ikke for campingvogne. Der var rigtig mange fastliggere og det kan vi godt forstå, for det er en dejlig plads. Vi havde dog det store område for tilkørende helt for os selv og fik endnu en smuk solnedgang.

Klim strand 9
Klim strand 5
Klim strand 7
Klim strand 6
Klim strand 8
Klim strand 2

Næste dag var vi klar til en cykeltur til Thorup Strand, hvor fiskerbådene stadig bliver trukket op på land. Vi var utroligt heldige, for 15 minutter efter vores ankomst kom den første båd af 3 og blev trukket op. Det var rigtig sjovt at se skuet, og det var naturligvis anledning til at tage en masse billeder (se flere i "Galleriet"). Cafe'ens mad så virkelig lækker ud, så vi besluttede at cykle til Bulbjerg (se nedenfor) og komme tilbage til en sen frokost. Vi var så sultne, at vi glemte at tage billeder af den lækre mad: Fish and Chips og Pandestegte fiskefileter.

Thorup Strand 2
Thorup Strand 7
Thorup Strand 12
Thorup Strand 10

Bulbjerg er Danmarks eneste fuglefjeld og den 47 meter høje kalkstensknude er hjemsted for mange fuglearter, men mest for på til 500 par af mågenarten "riden", som bygger reder på den stejle side. Der ligger også en bunker på stedet med en lille udstilling om området. Efter besigtigelse gik turen som nævnt hjemad gennem plantagen forbi Thorup Strand til en velfortjent frokost.

Bulbjerg 1
Bulbjerg 10
Bulbjerg 12
Bulbjerg 11

Efter morgenmad forlod vi Klim Strand Camping for at køre til Thy lejren og se om vi måtte kigge ind. De var vældig flinke og vi fik lov til at gå en runde derinde - det så meget fredeligt ud og var ikke "slemt" som vi troede - vi tog et par billeder af de pæneste huse. Derefter kørte vi lidt rundt i område og udvalgte os så Vigsø strand som frokost spot - helt tilfældigt. Det viste sig at være en god ide, da der ligger en stort batteri fra 2. verdenskrig med ca. 23 bunkere. Flot sted og som koriosum: noget af "Olsenbanden i Jylland" er optaget her.

Derefter gik turen til Klitmøller for at se, om der skulle være nogle surfere på "Blue Hawai". Det var der sørme, selvom bølgerne ikke var så høje den dag.

Derpå var det tid til at køre til gode venner i Skjoldborg, som gav både lækker grillmiddag og overnatning.

Thy lejren 4
Vigsø Strand 2
Vigsø Strand 4
Surf

Efter en hyggelig aften kørte vi efter anbefaling til hhv. Stenbjerg, Bøgsted rende og Isbjerg - alle flotte steder i Nationalpark Thy. Desværre var vejret ikke for godt og vi måtte have regntøjet på enkelte steder.

Stenbjerg 1
Bøgsted rende 6
Isbjerg 2
Isbjerg 4

Istedet kørte vi lidt tidligt hen til vores næste Pintrip overnatningsplads - Bonbonmuseet i Bedsted. Det blev endnu en sjov og overraskende oplevelse. Vores værter laver bolsjer efter gammeldags opskrifter og stanser dem ud ud, som man gjorte i gamle dage. De havde en udstilling af gamle dåser og emballage, som desværre var blevet minimeret efter en brand for 2½ år siden. Men spændende var det nu at høre om historien, processer og andre detaljer, og vi endte naturligvis med at købe lidt forkellige bolsjer med til køreturen og gaver.

Bonbon 1
Bonbon 3
Bonbon 5
Bonbon 7
Bonbon 2
Bonbon 4
Bonbon 6
Bonbon 8

Fredag d. 5. juni kørte vi en tur rundt i det dejlige Thy og besøgte bl.a. en sommerlejr som Niels havde været på med FDF i 1969 og nogle gravhøje i Ydby. Frokosten blev spist i Agger efterfulgt af en lille gåtur. Der var dog ikke det store at se, så vi satte kursen mod færgen til Thyborøn, som afgik kort tid efter vores ankomst til færgelejet.

Vi skulle overnatte på en Pintrip-plads (se mere under "Apps") og hold da op; det var nærmest som taget ud af en turistbrochure. Det var dog lidt koldt, så selvom stranden var flot og vandet lokkede, blev det ikke til badetur i denne omgang.

Ydby hede 1
Thyborøn 2
Thyborøn 4
Thyborøn 6

Efter en kort smuttur ind til Thyborøn by kørte vi tilbage mod Mors. På vej gennem Struer fik vi øje på B&O Museet - der skulle vi da ind. Og det er jo noget af det man nemt kan, når man kører i autocamper - man kan få mange oplevelser på vej til næste destination.

B&O museet var slået sammen med Struers bymuseum, så vi fik set lidt af det, men højdepunktet var at se alle de gamle B&O modeller som var udstillet. Det var virkelig en tur op gennem barndom, skoletid, ungdomsår og voksenliv. Desværre var der ikke så megen beskrivelse af B&O historie og tanker - det kunne også have være interessant.

B&O 1
B&O 3
B&O 5
B&O 2
B&O 4

Straks efter at have passeret Sallingsund broen drejede vi af sydpå for at følge Maguerit-ruten rundt på øen. Det viste sig at være en god ide, for det var en meget flot tur rundt langs kysten og lidt ind i landet på den smukke ø. Dagens tur sluttede ved Gullerup Strand Kro (Pintrip), hvor vi holdt på en rigtig god plads med udsigt til Hanklit. Om aftenen forkælede vi os selv med en middag på kroen - Wienerschnitzel med brasekartofler+ærter+smørsovs - mums.

Mors 1
Gullerup kro 7
Gullerup kro 6
Gullerup kro 4

Så var det efterhånden blevet d. 7/6 og inden vi forlod Mors ad den nordlige del af Maguerit-ruten, skulle vi da lige en tur op på Hanklinten. Det var en stejl optur, men alle kræfterne værd - for sikken en udsigt.

Hanklint 1
Hanklint 3
Hanklint 5
Hanklint 7
Hanklint 2
Hanklint 4
Hanklint 6
Hanklint 8

Det blev tid til at forlade Hanklint og Mors og vi snoede os af små veje ned gennem Salling. Undervejs stoppede vi igen for en ny uventet oplevelse for i Nykøbing M. var der lavet en lille park ved Malte Haaning Plastic A/S - bedre kendt som HAMA Perler. Der var lavet store figurer i perler og de måtte naturligvis kigges nærmere på. Der blev også sendt en lille hilsen til vores to børnebørn: Vanessa og Victoria.

Hama 1
Hama 3
Hama 5
Hama 7
Hama 2
Hama 4
Hama 6
Hama 8

Målet for dagen var Limfjord Camping og Vandland, hvor vi havde planlagt at være 2 nætter. 1. dag skulle bruges på en lille vandretur (10 km) rundt om Kås og selvom det var koldt og blæsende, holdt det tørvejr. Det var en fin lille rundtur i marker, forbi Kås Hovedgård, hen over en lille klint og langs med stranden hjem. Pludselig kom en "skonnert" (eller hvad sådan en nu hedder) forbi - hvor er vi heldige. Der var også utroligt mange og virkeligt store skaller fra Limfjords østers.

Kås 1
Kås 6
Kås 8
Kås 10

Tirsdag 9/6 pakkede vi sammen på Limfjords Caming og Vandland og kørte til Spøttrup Borg for at se denne. Borgen havde en stor urtehave og en udstilling om emnet, og sjovt nok var Niels' tidligere arbejdsplads - Wellvita - nævnt på plancherne. Derudover var det en flot og velbevaret borg og man fik lov til at gå rundt i alle rum. Ikke alle rum var møbleret, men man kunne let danne sig et indtryk af, hvordan det har været. Absolut et besøg værd hvis man er på disse kanter.

Spøttrup 1
Spøttrup 10
Spøttrup 12
Spøttrup 14

Efter nogle dages familiesammenkomst gik turen hjemad langs med vestkysten. En meget flot tur, hvor vi havde et lille frokost stop nord for Thorsminde. Da vi landede hjemme i Esbjerg, havde vi været 2 måneder på farten og kørt 3850 km kun i Danmark. Tiden er fløjet afsted med masser af gode oplevelser og mange indtryk. Vores land er en meget smukt og fantastisk plet på verdenskortet, så til alle dem, der "bare" skal holde ferie hjemme i år, vil vi sige: der er ikke noget "bare" over Danmark!

Tak for denne gang - vi er på tur igen til efteråret og vi håber I vil med.