4. Etape: Fra Skagen til Blokhus

Danmark Rundt - forår 2020

Etape 4: Fra Skagen til Blokhus

22.-23. maj: Bjerringbro

Fra færgelejet i Hou kørte vi direkte til Bjerringbro, hvor Niels' far bor alene i eget hus. Kort efter kom Niels' søster, Marianne, med nybagte boller til eftermiddagskaffen. Det blev en hyggelig dag og en gratis overnatning på den nærliggende børnehaves p-plads.

23.-27. maj: Skagen

Da vi kom til Skagen, kørte vi ind på CampOne Skagen, som er en ACSI plads (se mere under "Apps") beliggende lige uden for Skagen by op mod Grenen. Lørdag aften skulle vi spise hos vores datter Idas svigerforældre, som lå fast på en anden campingplads i nærheden. Ida og hendes kæreste Mikkel kom også, da vi blandt andet skulle snakke lidt om det forestående bryllup næste år - det bliver så dejligt. Det blev en rigtig hyggelig aften i godt selskab.

Næste dag var vejret ikke så godt og det passede fint - så kunne vi have en kontor-/ redigeringsdag.

Mandag morgen vågnede vi til dejligt vejr, og det var heldigt for vi havde planlagt en cykeltur rundt om Flagbakken, den tilsandede kirke, gennem klitplantage, Gl. Skagen og Skagen by. Det blev en meget flot 30 km tur igennem afvekslende landskaber og maleriske byer.

Skagen cykel 1
Skagen cykel 8
Skagen cykel 10
Skagen cykel 12

Tirsdag stod den så på en vandretur til Grenen og langs vestkysten hjemad. Campingpladsen lå kun 3 km derfra, så vi var forholdsvis hurtigt derude - og vi var naturligvis ikke de eneste. Dette er faktisk det første sted, hvor vi har kunnet mærke turismen for alvor, men vi er jo kommet hen i helligdagsweekenderne og i det lunere forår. Det var ikke rigtig til at komme til at soppe i begge have, da der var mange der skulle til, men det var dog ikke mere overrendt end at 2-3 sæler gad at ligge til skue. På tilbagevejen langs vestkysten blev vi nu hurtigt alene igen og kunne nyde den flotte kyst.

Grenen 1
Grenen 6
Grenen 8
Grenen 10

Vi kom også forbi Skagens Naturcenter - forholdsvis nyt, men grimt - lignede nærmest et fængsel. Det blev til ca 13 km inden vi var hjemme igen. Om aftenen flottede vi os med Tapas og Gourmet pizza på en restaurant i Skagen - det var faktisk første gang vi var ude og spise på vores tur Danmark Rundt - ikke nødvendigvis pga. nærighed, selvom vi er sparsommelige og helst skulle holde os inden for vores budget, men restauranterne er jo først begyndt at åbne nu efter nedlukningen pga. Corona.

Skagen by 1
Skagen by 3
Skagen by 2
Skagen by 4

27.-28. maj: Hirtshals og Råbjerg Mile

Efter 4 dejlige dage i Skagen pakkede vi hurtigt ned og kørte mod Hirtshals. Undervejs gjorde vi ophold på Råbjerg Mile - den kæmpestore vandrende klit. Det var et helt utroligt sted - på en eller anden måde meget udansk og surrealistisk, men meget smukt og facinerende.

Råbjerg mile 1
Råbjerg mile 3
Råbjerg mile 5
Råbjerg mile 7
Råbjerg mile 2
Råbjerg mile 4
Råbjerg mile 6
Råbjerg mile 8

Hirtshals var en overraskende hyggelig by, men den planlagte cykeltur blev i stedet til en lille gåtur i byen og sightseeing by car.  Et flot landskab - igen. Aftenen og natten blev tilbragt på en Pintrip plads (se mere under "Apps") hos Bjarne og Tove i "Vang" lidt udenfor Hjørring, som vi fik os en hyggeligt sludder med. Det var en fuldstændig fredelig plads med køer og kalve gående ved siden af.

Hirtshals
Vong 1
Vong 3
Vong 2

28-29. maj: Lønstrup og Rubjerg knude

Efter en stille og fredfyldt morgenkaffe kørte vi mod Lønstrup, hvor vi gerne ville se

fiskerbådene trukket på land. Men blev nu en lille skuffelse for man var i gang med at renovere og forbedre hele stranden - det var nu også spændende og bliver virkelig flot, når de er færdige.

Lønstrup 1
Lønstrup 3
Lønstrup 2
Lønstrup 4

Dernæst kørte vi til Rubjerg knude og fyr, hvor vi fandt en P-plads et par kilometer fra fyret og gik langs kysten på Østkyststien/Hærvejen. Endnu engang blev vi fuldstændig bjergtaget af stedet og ikke mindst det imponerende ingeniørarbejde, det har været at flytte fyret 70 meter længere ind i landet pga. erodering af kysten. Og endnu et område, der tager pusten fra én.

Rubjerg knude 1
Rubjerg knude 10
Rubjerg knude 12
Rubjerg knude 13

Fra Rubjerg knude og fyr kørte vi til næste overnatningssted - også denne gang en Pintrip plads: Lophave Hereford ved Hjørring. Igen et meget hyggeligt sted med vores egen græsmark med udsigt til "knuden". Gården havde gårdbutik med bl.a. Hereford kød, så vi købte et par lækre hakkebøffer til nogle super burgere - mums.

Lobhaven 6
Lobhaven 2
Lobhaven 5
Lobhaven 3

29-30. maj: Blokhus og Saltcenter

Midt på eftermiddagen kom vi til vores næste overnatningsplads - en Pintrip plads hos Blokhus Saltcenter. Og sikken en god oplevelse: Saltcenteret har en lille hyggelig butik, hvor de sælger deres egenproducerede salte med alverdens smagsvarianter - eksempelvis bacon, øl, whisky, cola, oliven og rosmarin og mange flere. Vi blev utroligt godt modtaget og Bo - en af værterne - fortalte levende om hvordan han henter vandet selv på stranden i Blokhus, sydningsprocessen, butikken, teknikker mv. Han viste os også rundt på gården, hvor de også har en dukkemuseum - total nostalgi for især Lone - og nogle flotte gamle men velbevarede biler - total interessant for især Niels.

Efter rundvisningen blev der tid til et fodbad med gårdens badesalt (med freesiaduft). Vi sad i deres hyggelige gård og blev serviceret med solskin og frisklavet kaffe. Det var virkelig en sjov og dejlig oplevelse, der absolut kan anbefales, hvis man er på de kanter - uanset overnatning eller ej.

Blokhus salt 1
Blokhus salt 8
Blokhus salt 10

30. maj- 1. juni: Ebeltoft

Marianne, Niels søster, havde inviteret til Pinsefrokost i vores sommerhus i Ebeltoft og selvom det ikke lige lå på ruten, besluttede vi at tage køreturen frem og tilbage alligevel.

Og det var et par hyggelige dage i sommerstemning med  godt selskab, morgenbadning (Lone), 22 grader og skyfri himmel. Mandag formiddag kørte vi så mod nord igen for at spise frokost i Aalborg med Anna og forsætte vores tur langs Vestkysten.