2. Etape: Langeland, Lolland/Falster og Møn

Danmark Rundt - forår 2020

Etape 2: Langeland, Lolland/Falster og Møn

26. april-1. maj: Svendborg

Det blev et 4 dages besøg i Svendbog, hvor vi besøgte gode venner, Arno og Marianne, der ejer Svendborg Camping Center - en rigtig dejlig forretning, der sælger både campingvogne og autocampere samt naturligvis diverse udstyr. Lone måtte desuden en tur til tandlæge for at påbegynde en  rodbehandling - det er jo også den slags situationer, man må håndtere undervejs. Færdiggørelse må så ske senere på turen eller når vi kommer hjem til Esbjerg. Det blev et par hyggelige dage med tid til at ordne vasketøj og indkøb, men også tid til hygge og god mad - altsammen i behøring afstand naturligvis.

Vi boede et par nætter på Svendborg Sund Camping (tidl. Vindebyøre Camping) - tilfældigvis på nøjagtigt samme plads, som da vi besøgten pladsen sidst for 7 år siden.

1.-3. maj: Langeland

Undervejs til næste overnatningssted gjorde vi igen en lille afstikker - denne gang til Ristinge Klint på Sydlangeland. Der var en kort vandretur på 5 km, som blev en meget flot tur i skønt vejr med masser af svaler og 2 rådyr tæt på. Dog trak det sammen til regnvejr undervejs og vi nåede lige hjem til bilen, inden regnen begyndte.

Ristinge 1
Ristinge 2
Ristinge 7
Ristinge 4
Ristinge 5
Ristinge 6

Efter gåturen kørte vi til et overnatningsplads midt i Tullebølle by fundet på CamperContact (se mere under "Apps"). Stedet lå lige ud til et dejligt fritidsområde med shelter, æbletræer, legeplads, grillområde og WC - (pris pr. overnatning kr. 40,00 ingen strøm).

Næste dags aktivitet var et besøg i Tranekærs Slothave - vi krydsede fingre for, at haven var åben for besøgende i disse Coronatider, for i haven er der en meget spændende kunstudstilling: TICKON (Tranekær Internationale Center for Kunst Og Natur). Udstillingen viser ca. 15 skulpturer lavet udelukkende i naturmaterialer - derfor er nogle gået til eller svære at få øje på. Vi fandt dog flere smukke værker - absolut et besøg værd.

Tranekær slot 6
Tranekær slot 5
Tranekær slot 10
Tranekær slot 8
Tranekær slot 7
Tranekær slot 9

Godt mættet af sanseindtryk fra den smukke 3 km tur i haven kørte vi til Lohals havn for at overnatte der. Det var en fin plads (kr. 115,00 incl. strøm - lavsæson) med udsigt over havnen, bådene og solnedgangen - men også til grillmutter, der serverede fiskfiletter med pommesfrittes/brasekartofler... det kunne vi ikke stå for, så hun vinkede til os, da maden var klar og klarede også opvasken for os.

3.-5. maj: Lolland/Falster

Søndag morgen blev til en frisk morgentur langs Øhavsstien ca. 5 km inden bilen hurtigt blev pakket sammen for at køre til Spodsbjerg. Herfra skulle vi sejle til Tårs på Lolland kl. 14.15. Vi var der en times tid før og blev vinket ombord straks, så vi kom tidligere afsted. Fra Tårs kørte vi et smut til Maribo, hvor vi gik lidt rundt i byen og så den smukke domkirke og bagefter et hurtigt besøg i Nysted - Danmarks mindste købstad, Og ja, det var en lille by, så det var hurtigt overstået. Ruten blev derefter lagt til byen Killerup, hvor der lå en stor frugtplantage, der havde givet plads til 3 Pintrip overnatningspladser (kræver medlemsskab af Pintrip - se mere under "Apps").

Maribo 1
Nysted 2
Lolle frugt 2
Lolle frugt 1
Maribo 2
Nysted 1

Efter køb af æbler og most i gårdbutikken kørte vi til Nykøbing F, nærmere bestemt til Middelaldercenteret, som skulle være udgangspunktet for dagens cykeltur "Rundt om Guldborgsund". En 44 km tur rundt om sundet i smukt varierende landskaber, med fredfyldt frokost i Guldborg lystbådehavn og dejligt solskin. Vi blev mindet om Esbjerg, da landskabet var fladt - kun 35 højdemeter ialt.

Efter cykelturen var det skønt at kunne tage et bad i autocamperen på parkeringspladsen, inden vi kørte videre. Det er jo endnu en af fordelene ved at have huset med på tur - vi behøvede ikke at sidde med vores svedige cykeltøj på til næste destination: en gratis kyst P-plads ved Stubbekøbing.

Lolle frugt 3
Stubbekøbing 1
Guldborgsund 1
Guldborgsund 2
Guldborgsund 3
Guldborgsund 4
Guldborgsund 5
Stubbekøbing 2

Efter en fredelig nat valgte vi at have en køredag ovenpå de forrige dages aktiviteter. Vi kørte en tur til Marielyst for at se om de virkelig skulle have "Danmarks bedste badestrand" som påstået.

Ingen tvivl om at de har en dejlig badestrand - selvom vejret ikke just gav lyst til at hoppe i - men vi vil alligevel mene, at vi på vores tur har mødt andre ligeså dejlige strande. Til gengæld er det en usædvanlig charmerende strandpromenade til stranden fra byen, der ligger meget tæt på. Selvom alle restauranter og barer var lukkede kunne man godt fornemme den hyggelige og livlige stemning, der må være på den varm sommerdag.

5.-8. maj: Møn

Frokosten blev indtaget på autocamperplads på Bogø med udsigt til Farøbroen og derefter kørte vi til Møn Strandcamping - Ulvshale. Denne plads er en ACSI plads (se mere under "Apps"), hvilket giver en gunstig pris for overnatning incl. strøm og bad (kr. 150,00 pr. nat) - dog var bade- og toiletfaciliteter lukkede pga. Corona. Vi slog vores lille telt op, så vi have lidt mere plads og kunne nyde solen, selvom det blæste godt.

At redigere denne hjemmeside og lave film tager jo også tid så næste dag blev en kontor- og slappedag - kun en kort tur til stranden.

Stege 1
Stege 4
Stege 6
Stege 7

Når man pludselig har god tid og kører rundt i landet, bliver der også tid til at besøge gamle bekendtskaber. Således tog vi på kaffebesøg i Kalvehave hos én af Niels' tidligere kolleger, Alex, som han ikke havde set i 21 år. Det var rigtig hyggeligt og én af de mange ting, som Facebook jo kan - skabe den hurtige kontakt.

Besøget faldt fint sammen med en tur til Møns Klint først og lidt proviantering efterfølgende. Det blev også til en lille tur til Ulvshoved - en fin lille bilfri by- Nyord - med en smuk kirke, som iøvrigt ligger på vandreruten "Camønoen".

Møns klint 2
Møns klint 4
Stege 3
Møns klint 12
Møns klint 10
Møns klint 3

Opholdet på Møn og dermed Etape 2 her hermed afsluttet. Turen herfra går til Bornholm, dog med en afstikker til Kalundborg for at besøge Lones Mor og Veksø/Ølstykke for at besøge gode venner og tidligere naboer.

Turen fortsættes til Bornholm, Sjælland og Samsø i Etape 3.