1. Etape: Als og Ærø

Danmark Rundt - forår 2020

Etape 1: Als og Ærø

15.-18. april: Riis Feriecenter, Give

For at vores venner Vivi og Keld, der ejer Riis Feriecenter, kunne blive klar til åbning d. 18/4-20 havde vi tilbudt vores hjælp med praktiske opgaver. Og vi skal love for, at vi kom på arbejde: Emhætter og plexiglasruder blev vasket i grillområdet, stier fejet, lamper og piktogrammer vasket, sandkasser blev revet og renset for blade, dametoiletgang blev rengjort, minigolfbaner blev fejet og området revet rent for blade og kviste, klodser og skakbrikker blev fundet frem, og vinduer i receptionen blev pudset udvendigt. Pyha, vi var godt brugte. Til gengæld var forplejning og selskabet i top - som sædvanlig.

18.-21. april: Als

Undervejs gjorde vi et lille stop på Arnkil, hvor en 4 km gåtur fulgte halvøen rundt - det dejlige ved at køre i autocamper er jo netop, at man kan få oplevelser undervejs.

GPS’en blev derefter sat til Augustenhof Strand Camping (pris pr. overnatning kr. 130,00), hvor vi blev lukket ind på en stort set tom plads. Vi valgte naturligvis en plads med udsigt over vandet, hvilket vi skulle komme til at betale for senere, da vi måtte tage markisen ned i al hast pga. blæst, og finde et andet sted på pladsen med mere læ. Men inden da blev der heldigvis tid til lidt afslapning og madlavning: Wok med kylling, grønt og pasta.

Mandag morgen havde vinden heldigvis lagt sig, da vi havde planlagt en 26 km lang cykeltur rundt om og i Nordborg. Det blev en fantastisk smuk tur i afvekslende landskab med naturen og vejret i forårshumør. At opleve det danske forår med solskin og træer og buske på spring til at folde sig ud er dejligt og giver smil på læben.

Als cykel 1
Als cykel 3
Als cykel 2
Als cykel 4

Natten blev tilbragt på Kvickly’s parkeringsplads - helt lovligt naturligvis - ikke specielt charmerende i sammenligning med de andre overnatningspladser, til gengæld ganske gratis og med mulighed for frisk morgenbrød tirsdag morgen.

Intet besøg på Als uden en tur til Dybbøl Mølle og Banke - slet ikke i dette genforenings-jubilæums-år - desværre var mølle, museum og aktiviteter jo lukket pga. Corona. Efter en lille gåtur på banken spiste vi frokost med udsigt til national klenodiet. Bagefter satte vi kursen mod Kegnæs for at overnatte på Drejby Camping. Det var en meget smukt beliggende plads, men helt uden læ for den kraftige østenvind - så vi valgte derfor at køre rundt på Kegnæs, bl.a. på den yderste vej til dato.

Overnatning blev i stedet i Sønderborg på en parkeringsplads (gratis) i skoven nær lystbådehavnen. Inden aftensmad blev der dog tid til en slentretur på den flotte strandpromenade - i det dejlige forårsvejr blev vi mindet om vores andre ture længere sydpå.

Sønderborg 3
Sønderborg 1
Sønderborg 4
Sønderborg 2

22.-26. april: Ærø

Efter morgenmad i Sønderborg kørte vi ud og besøgte vores tidligere kollega Ole i Ulkebøl Camping Gård. Det var hyggeligt at gense ham og hans fine forretning. Færgen til Ærø var booket til kl. 15.30 (kr. 350,00 Fynshav-Søby, Ærøskøbing-Svendborg - lavsæson), og inden afgang dertil skulle der provianteres til de kommende dage. Færgen blev nået i god tid inden afgang og der var tid til frokost og læsning. Vi var eneste autocamper ombord og som noget nyt i Corona-tiden skulle vi blive i bilen under overfart.

På Ærø kørte vi på langs over øen for at finde ophold på Marstal Camping, der har en rigtig fin autocampersektion (pt. 6 pladser) til kr. 180,00 pr. døgn. Vi rejser i lavsæson og der er derfor ikke mange andre end os på pladsen. Vi kunne her ligge godt i læ i total stilhed pånær fuglesang med udsigt til vandet. Morgendagens aktivitet blev planlagt: vandretur fra Ærøskøbing til Marstal langs “Øhavsstien” - 16 km.

Ærø vandre 1
Ærø vandre 3
Ærø vandre 5
Ærø vandre 2
Ærø vandre 4
Ærø vandre 6

Vi startede med at gå ind til bussen, som ganske gratis (gælder alle busser på Ærø) kørte os til udgangspunktet/Ærøskøbing Havn. Derfra gik en meget let og smuk tur langs kysten og lidt ind over land. Vi tog os god tid med moderat tempo og lange pauser undervejs, hvor drone og andet udstyr blev testet.

Tilbage på pladsen blev fødderne luftet og bagefter aftensmaden skulle Lone lige nå at fange de smukke badehuse syd for Marstal i det flottte aftenlys.

Ærø vandre 8
Ærø badehuse 2
Ærø badehuse 6
Ærø badehuse 1
Ærø Badehuse 3
Ærø badehuse 5

Lørdag blev vækkeuret sat, så vi var sikre på at komme nogenlunde tidligt afsted i det flotte men lidt kolde vejr med modvind til Søby. Hvis benene og rumpen var til det, ville vi tage hele rundturen på øen - nødløsning kunne være at tage gratis-bussen incl. cykler hjem.

Det blev til talt 66 km i et utroligt smukt landskab med det flotteste vejr. Der var dog også en del kold blæst - modvind det meste af vejen naturligvis. Det gik fint på både asfalt- og grusveje, og det blev også til ca. 500 højdemeter!

Ærø cykel 1
Ærø cykel 3
Ærø cykel 5
Ærø cykel 2
Ærø cykel 4
Ærø cykel 7

Det blev hurtigt sengetid den aften, men vi var overraskende nok ikke særligt ømme i benen dagen efter - det var værre med bagdelen!

Vognen skulle da pakkes sammen til vores videre færd, og efter diverse aftømninger var vi klar til at tage færgen fra Ærøskøbing til Svendborg.

Både Als og Ærø var besøget værd - vi blev mindet om, at vores land har mange dejlige åndehuller og smukke landskaber. At vejret også viste sig fra sin smukkeste side med høj sol hver dag, tæller jo også på plussiden.

Turen fortsættes til Langeland, Lolland/Falster og Møn i Etape 2.