Etape 9: På cykel i Toscana og Rom

Inden vi forlader Toscana, ville vi gerne på en cykeltur i det smukke landskab. Og straks efter ankomst til Rom kastede vi os på cyklerne igen og kørte en fin (og lang!) tur rundt om og i Rom.

GOPR3200

Strade Bianche

Efter 2 dage i bilen i regnvejr trængte vi til at røre benene og ville gerne en tur ud i det fantastiske toscanske landskab.

Vi fandt en cykeltur "Eroica", som åbenbart er en meget kendt rute, der officielt køres én gang årligt på gamle havelåger og umoderne cykeltøj. Det passer jo meget godt på os, så vi parkerede ved Brugsens (Coop) parkeringsplads og tog afsted.

GOPR3212
GOPR3211
GOPR3213

Agriturismo i Toscana

På vej sydpå mod Rom overnattede vi på en vingård med egen restaurant.

Det såkaldte Agriturismo vinder mere og mere frem og ideen er at man kan overnatte på gårdens P-plads (eller værelser, hvis de har sådanne). Nogle gange er det gratis, men så forventer man et besøg i restauranten, andre steder tages der €10-€20.

Vi fik et super lækkert måltid med bl.a.  hjemme-lavet pasta, kødret og en flaske vin = €108

Smukke Toscana

Den flotte cykeltur førte os op og ned af bakker i det smukke landskab.

Hele denne rute rundt var 100 km og det var lige i overkanten for os. Vi troede vi kunne lave en genvej og derved korte turen af til 50 km, men det var en stor mudret sti pga. de foregående dages regnvejr.

Vi vendte derfor om og kørte de samme  25 km tilbage, men det gjorde ikke noget. Og turen blev alligevel på 50 km.

På campingplads i Rom

Vi havde booket plads lidt senere på denne campingplads, da vi ventede besøg fra Danmark, men vi kom et par dage før.

Det gav os tid til at nyde, at det dejlige vejr endelig var kommet for en længere periode.

Derudover havde Niels fundet en spændende cykeltur rundt om og i Rom, som vi måtte prøve.

Det blev en flot tur genne forstæder, byparker, natur, Circus Maximus med cykelløb og dejlig frokost. Men mange kilometer = 67,5 km!

Helligdag i Rom

Vi var ikke de eneste på cykler i Rom den dag. Det var national helligdag og der var mange cyklister på gade - udover et cykelløb for mange aldersgrupper. Der var også mange famiiesammenkomster og aktivitet i parkerne.

Det skal tilføjes at Rom har gjort meget for at fremme cyklismen og at indrettet mange cykelstier og -veje. Vi følte os derfor meget sikre på trods af den heftige romerske trafik.

Afslapning i Rom

Inden vores besøg, hvor vi rigtige skulle lege turister, tog vi en enkelt tur til dejlige Rom og slentrede lidt rundt uden at fokusere på de mange seværdigheder, som vi jo skulle se de kommende dage.

Det blev dog til en dyr Aperol Spritz (€15! pr. stk) på Piazza Navona og en rigtig lækker middag i en af sidegaderne til mere rimelige priser. Men alt er jo dyrt i Rom.